Gjør deg klar til en smooth sommer!

1600x1199_bbe42Er du som meg, en som prøver å nyte alle de tegnene som tyder på at sommeren er i anmarsj? I en hverdag hvor datoen egentlig viser sommer, men været ikke vil følge helt årstiden, prøver jeg å å skape sommerfølelsen der jeg kan.

Smoothie er for meg et av de beste triksene. Det smaker sommer selvom det regner ute. Er det sol ute i tillegg så smaker det faktisk ekstra kjølende og godt! Derfor vil jeg dele noen gode tips med dere. Har dere grunnoppskriften på smoothies i bakhånd, får dere raskt smaken av sommer enten den virkelig er der – eller du savner smaken av den!

Se video av hvordan du lager en god smoothie. Du velger hvilken smak du ønsker på melken og yoghurten, og hvilke bær og/eller frukter du ønsker å bruke. Det er bare å slippe fantasien løs!

Ingredienser til 2 porsjoner
1 dl syrnet melk
2 dl yoghurt eller skyr
2 dl dypfryst bærblanding
½ stk banan

Fremgangsmåte
Hell syrnet melk og yoghurt i en blender/foodprosessor.
Tilsett banan og frosne bær eller frukt. Har du ikke frosne bær/frukt, tilsett isbiter.
Kjør blandingen i ca 40 sekunder, eller til alt er blandet og blitt en «smooth» drikk.

Den ultimate smoothieguiden:
• Start med dene superenkle smoothiebasen! Lag smoothie basert på friske eller frosne bær og frukter, sammen med yoghurt eller syrnet melk.
• Moden frukt egner seg godt! Bruk godt moden frukt i smoothien da det gir mer smak.
• Bananen gir søtsmak! En godt moden banan gir mye søtsmak og dermed slipper du å tilsette sukker eller honning.
• Urter gir en ekstra frisk smak! Ønsker du en ekstra spiss på smaken kan du tilsette friske urter som sitronmelisse eller mynte.
• Isbiter gjør susen! Dersom du bruker friske bær i smoothien, må du bruke isbiter i tillegg for å få en tykk og god konsistens.
• Frys ned overmoden frukt! Har du for mye frisk frukt? Skrell, kutt opp og frys frukten og bruk det i smoothie ved en senere anledning.
• Lag is av restene! Har du smoothie til overs, kan du fryse ned restene i små saftsisformer, og ta dem frem på en varm sommerdag!
• Plukk bær i bøtter og spann! Har du bærbusker i hagen, og klarer ikke spise opp? Plukk, frys dem og bruk dem i smoothie ved en senere anledning.
• Tykkere konsistens? Banan, yoghurt og isbiter gjør konsistensen tykkere.
• Tynnere konsistens? Melk og juice gjør konsistensen tynnere.

Nyt smaken av denne årstiden- og ha en god sommer!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kreftforeningens blogg

Sammen skaper vi håp

Lisbet Rugtvedts blogg

om folk og helse

Milkshake

Bloggen bak Melk.no som tar pulsen på aktuelt og debatt rundt meieriprodukter

Trines Matblogg

Matglede for matglade

Sunn Jenteidrett Blogg

Bloggen bak Melk.no som tar pulsen på aktuelt og debatt rundt meieriprodukter

sunnhetsbloggen

Bloggen om sunt kosthold og livsstil

Lise von Krogh

Enkelt, sunt og godt

%d bloggers like this: